Een supermarkt zonder fysieke winkels, waar hebben we dat eerder gezien? In België start binnenkort Hopr. Het hanteert een formule die erg veel weg heeft van die van het Nederlandse Picnic.
Via social media en de eigen site meldt het bedrijf op het punt van beginnen te staan: “Hopr is de eerste supermarkt in België zonder fysieke winkels. Jij doet je dagelijkse boodschappen online via onze website en wij leveren gratis aan huis, wanneer jij het wilt.”
Hopr is een initiatief van de Belgische ondernemer Stijn Martens, schrijft De Tijd. “Ik wil een Belgisch alternatief lanceren voor Picnic. Belgen shoppen nu bij Nederlandse bedrijven zoals Bol.com en Albert Heijn. Daar mag een lokaal initiatief tegenover staan”, aldus Martens.
Hopr start begin 2020 met een pilot in een Belgische stad. Het bedrijf heeft drie elektrische busjes besteld die de boodschappen gaan bezorgen. Martens legt het geld zelf op tafel, met hulp van familie en vrienden. “Het gaat om een kleinschalige test”, aldus de ondernemer.
Picnic is een enorm succes. De dienst lanceerde in 2015 in Amersfoort en breidde vervolgens razendsnel uit in Nederland en Duitsland. Picnic heeft inmiddels ruim 300.000 klanten en bezorgt boodschappen in meer dan honderd plaatsen.
In november haalde het bedrijf van CEO Michiel Muller 250 miljoen euro op voor de bouw van een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum bij Utrecht. Drie jaar geleden kreeg Picnic al een investering van 100 miljoen euro om sneller te groeien.
Hopr is zover nog lang niet. Martens beseft dat hij nog een lange weg te gaan heeft, zegt hij tegen De Tijd. "Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik wil het proberen."
Misschien vind je deze artikelen over supermarkten ook interessant:
- Albert Heijn doet een test met een apart schap voor misvormde groente
- Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit